BEREND EIJKHOUT   BARITON

1200px-Flag_of_Great_Britain_(1707–1800)

Biografie

Berend Eijkhout (1989) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, bij Frans Fiselier en Gerda van Zelm. Hij vervolgde zijn opleiding bij Nadine Secunde en Peter Lockwood, en kreeg verder lessen van Roberta Alexander, Luca Pisaroni, Hans Pieter Herman en Margreet Honig.

 

Op het operapodium was Berend onder andere te zien in Die Zauberflöte (Papageno), Le Nozze di Figaro (Il Conte), L'Orfeo (Plutone), Alceste (Apollon & Hérault) en Down in the Valley (Tom Bouché, Preacher). 

Ook werkte hij mee aan enkele nieuw gecomponeerde opera’s: All Rise! (Jan-Peter de Graaff), De Synode (Jan-Peter de Graaff), Meermeisje (Holland Opera), Who’s afraid of Orfeo? (Chiel Meijering) en Mariken in de Tuin der Lusten (Calliope Tsoupaki, Opera2day, understudy). 

Dit seizoen is Berend onder andere te zien als Masetto in Don Giovanni, in een semi-concertante tournee van het Orkest van de Achttiende Eeuw.

 

Berend heeft een uitgebreid concertrepertoire en is een veelgevraagd solist. Hij werkte onder andere samen met de volgende dirigenten: Jos van Veldhoven (Messiahin Tokyo, Weihnachtsoratoriumin Osaka); Antony Hermus (Die sieben Todsünden, met het Residentie Orkest); Ton Koopman (Hohe Messe,in het programma van het Boston Early Music Festival); Sander Teepen (Matthäus-Passion); Marcus Creed (Die Schöpfung,met het Koninklijk Conservatorium en het Orkest van de Achttiende Eeuw). 

In oktober en november van dit jaar zingt Berend de baritonpartij in Ein Deutsches Requiem (Brahms) in een tournee met Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss.

 

Als begeesterd liedzanger werkte Berend samen met pianisten Andrea Vasi, Daan Boertien en Rixt van der Kooij. Hij volgde masterclasses van Elly Ameling en Hans Eijsackers. 

Naast de beproefde vorm van het recital experimenteert hij graag met nieuwe manieren om Lied uit te voeren. Zo maakte hij voor het Grachtenfestival 2018 een voorstelling op het Vuurtoreneiland voor de kust van Durgerdam:De laatste vuurtorenwachter. Hierin bracht hij samen met accordeonist Sofie de Klerk en trombonist Mattia Petrogalli Franse, Duitse en Engelse liederen in een theatrale voorstelling. 

Ook voert Berend graag nieuwe kamermuziek uit: hij oogstte lof met de veeleisende liedcyclus voor bariton a capella The End (Jacques Bank), en bracht samen met cellist Quirine Viersen en kamerkoor Ad Parnassum de première van Peace Cantata (Kris Oelbrandt).

Dit seizoen is Berend onder andere te horen in het voorprogramma van MatthiasGoerne, in het Muziekgebouw aan ’t IJ.