top of page

BEREND EIJKHOUT   BARITON

‘… onder leiding van een dirigerende sprinkhaan. Bariton Berend Eijkhout maakt van zijn rol een heerlijke karikatuur.’

Franz Straatman, Operamagazine, oktober 2021

over Een Lied voor de Maan, De Nationale Opera

‘In ‘Per questa bella mano’ zijn zowel de aria als de jonge bas Berend Eijkhout, ontdekkingen.’

Mischa Spel, NRC Handelsblad, oktober 2021

over Die Schauspieldirektorin, Orkest van de Achttiende Eeuw

‘In de zangerscast zit geen enkele zwakke schakel. (…) Behalve aria’s uit de titelopera’s zijn er verrassende bonusnummers, zoals een verleidelijke basaria met contrabasbegeleiding.’

Jenny Camilleri, Volkskrant, oktober 2021

over Per Questa Bella Mano, Die Schauspieldirektorin, Orkest van de Achttiende Eeuw

‘…Berend Eijkhout’s excellent and animated enactment of the song by the end of which the orchestra were all on their feet dancing around enjoying the fun.’

Michael Hasted, Arts Talk Magazine, oktober 2021

over Ich möchte wohl der Kaiser sein; Die Schauspieldirektorin, Orkest van de Achttiende Eeuw

‘Maar ook als registratie overtuigt Een lied voor de maan, zeker met deze cast met de vrolijk piepende muizen (Ginette Puylaert, Francine Vis en fluitist Mirna Ackers), Berend Eijkhout als sprinkhaandirigent’

Henri Drost, Theaterkrant, maart 2021

over Een Lied voor de Maan, De Nationale Opera

Berend Eijkhout - Sprinkhaan en Jezus

Interview met François van den Anker, Operamagazine, maart 2020

‘Rosanne van Sandwijk and Berend Eijkhout were an endearing couple of newlyweds as Zerlina and Masetto.’

Nicolas Nguyen, Bachtrack.com, oktober 2019

over Don Giovanni, Orkest van de Achttiende Eeuw

'De vier jonge zangers wekken sympathie en bewondering: allereerst de fysiek en vocaal expressieve bariton Berend Eijkhout als de geplaagde houthandelaar'

Frits van der Waa, Volkskrant

over De Synode, Muziektheater Hollands Diep, 2019

'...waarbij twee stemmen het meest imponeerden. Die van de indrukwekkend mooie, natuurlijke bariton van Berend Eijkhout en de intens bezielde alt van Bröcheler.'

Lidy van der Spek, Leidsch Dagblad, maart 2019

over Matthäus-Passion, Pieterskerk Leiden

'Echter de bas Berend Eijkhout was voor mij de revelatie van de avond, wat een prachtige weergave in recitatieven en aria's, het kon niet op. "Am Abend da es kühle war, ward Adams Fallen offenbar", zijn laatste recitatief. Waar dichter Picander in zijn libretto verwijst naar de Genesis-tekst, en Bach er zo ongekend fraai de noten onder plaatst, daar is een topzanger nodig om dat te verbinden, en dat was Berend Eijkhout! (...) de bas-aria Komm, süsses Kreuz. Ragfijn spel van de gamba, kistorgel, contrabas en theorie plus de prachtige stem van Berend Eijkhout, een dramatische tekst maar muzikaal een feest!'

Peter van Voorst, Stadskrant Edam

Matthäus-Passion Edam 2019

'Een openbaring was echter die Christus van Berend Eijkhout. Wat een stem! Wat een passie, expressie.'

Ton Milani, FDZ Delft

Matthäus-Passion - Krashna Musika o.l.v. Ruben de Grauw - Delft, 2017

'Of the solo vocalists, I was particularly impressed by Berend Eijkhout, baritone, who brought extraordinary accuracy, elegant tone, and complete mastery of the many intricacies of his two demanding arias, the above mentioned “Quoniam,” and “Et in Spiritum Sanctum” from the Credo.'

John Ehrlich, classical-scene.com, oktober 2016

over Hohe Messe - Boston Early Music Festival, Ton Koopman - Boston

bottom of page